Allmän information för hajker och läger med scouterna

Medföljande föräldrar

För den yngsta gruppen (spårare) ska en förälder eller nära anhörig följa med på hajkerna. Dock kan en förälder eller anhörig ansvara för flera scouter på hajken förutsatt att scouten känner föräldern väl. För övriga scoutavdelningar får en förälder följa med om önskan finnes. Föräldern betalar samma avgift som scouten för lägret och får naturligtvis mat som alla andra deltagare. Boende för vuxen kan ske tillsammans med scouterna i stort militärtält eller i eget tält om så önskas.

Kostnader för hajker

Avgiften som scouten betalar för hajken baseras på hur många dagar hajken pågår (vanligtvis 2-3 dagar) samt avgiften för platsen vi bedriver hajken på. Då ingår mat och mellanmål samt lite lägergodis. Med andra ord så varierar avgiften från gång till gång.

Mediciner och allergier

Det är mycket viktigt att scoutkåren känner till eventuella allergier som scouten har.

I medlemsregistret som ni fyller i när ni anmäler er till kåren finns en rad för allergier.

Om scouten är i behov av mediciner är det viktigt att vi ledare känner till detta och att scouten har tillgång till medicinerna under hela hajken.

Övrigt

Vi ser helst att scouten inte har med sig mobiltelefon. Vi vill använda tiden till att umgås med varandra och njuta av friluftslivet. Ledarna kan alltid nås på sina mobiltelefoner om det skulle vara något. Om scouten inte klarar sig utan telefonen alternativt vill nyttja den till fotografering så finns möjlighet att förvara den hos en ledare.

Scoutkåren ser till att scouterna får lite lägerbålsgodis för kvällsmys vilket innebär att scouten själv inte behöver ta med något eget godis.

Ibland ska scouten medföra egen lunch första dagen av hajken eftersom vi behöver tid till att sätta upp vårt matlagningstält vilket i så fall framgår av hajkinbjudan som ges ut inför varje hajk.

Packning

Packningen skall ske i två väskor. En lättare ryggsäck som man kan använda för utflykter mm (dagpackning) samt en lite större väska som förvaras vid tältet där utrustningen för övernattning skall finnas (nattpackning).

Du som scout måste själv känna till var de olika sakerna i din packning finns.

Tillse att allt är märkt med ditt namn.

Nedan följer en standardlista för vad som behövs för en hajk/läger. Om det är något särskilt utöver nedanstående som behövs kommer vi se till att scouterna får reda på det.

Utrustningslista för läger

I ryggsäcken (dagpackningen)

• Regnkläder (vid dåligt väder)
  • Stövlar (vid dåligt väder)
  • Sittunderlag
  • 1 par strumpor
  • Jacka
  • Penna och papper
  • Vattenflaska
  • Plåster
  • Kniv (endast de som tagit knivbevismärket)
  • Matpåse (djup tallrik, kåsa, bestick, diskhandduk)
  • Påse med lite toapapper och våtservett

I stora väskan (nattpackningen)

• Sovsäck
  • Liggunderlag (några liggunderlag finns att låna från scoutkåren)
  • Kudde
  • Nattkläder/ Underställ
  • Regnkläder (om de inte är i dagpackningen)
  • Stövlar (om de inte är i dagpackningen)
  • Underkläder
  • Strumpor
  • T-tröja
  • Långbyxor
  • Shorts
  • Varm tröja
  • Toalettartiklar
  • Mössa och vantar
  • Lägerskor (sandaler, gympaskor motsv.)
  • Skor, grövre modell, motsv. /vandringsskor
  • Badkläder
  • Handduk
  • Kramdjur