Scoutkårens historia

Gullbrandstorps scoutkår bildades år 1982 och har alltså bedrivit scoutverksamhet för barn och ungdomar i över 30 år. Här berättar vi lite om vad som hänt genom åren.

2016

Vår vänkår i Hortlax bjöd upp oss på ett gemensamt sommarläger, ”Läger Fjälle” i Björkliden (nära Abisko). Veckolägret bjöd bland annat på vandringar, bad, snöbollskrig, matlagning och otroliga vyer!

Höstens kårhajk var i Hjörnered och innehöll paddling och lek!

2015
Kåren deltog i det stora västsvenska sommarlägret Liv@2015 på Lysestrand utanför Lysekil i Bohuslän. Det gjorde vi tillsammans med vår vänkår från Hortlax och cirka 3700 andra scouter. Två av kårens scouter var denna sommar på World Scout Jamboree i Japan. På våren bjöd Falkenbergs scoutkår in våra äventyrare till en uppskattad och ovanlig helghejk med inspiration av ”Hunger games”, och vårterminen avslutades med härlig kårhajk på Näs utanför Färgaryd.

2014
Vår vänkår i Hortlax bjöd upp oss på gemensamt sommarläger, ”Elias”, vid Fagervik utanför Piteå. Bad, paddling, lekar och vandring i stortjuven Elias spår stod på programmet.
Vårens kårhajk gick till härliga Hjörnered i närheten av Ysby.

2013
För första gången deltog kåren i ett utländskt läger, när en grupp med 18 äventyrare, upptäckare och ledare åkte nationell jamboree i Stavanger, Norge. ”Ganske imponerende” var temat. Samma sommar var det distriksläger, ”Gästabudet”, i samband med 400-årsjubileet för Freden i Knäred. Även danska scouter deltog, till minne av det gästabud där freden skrevs under mellan Sverige och Danmark. Vårterminen avslutades med kårhajk på Näs utanför Färgaryd, med paddling, bad, och härligt lägerbål och höstens kårhajk hölls vid Skärshultssjöns camping.

2012
Tillsammans med vår vänkår åkte vi till Vässarö, scouternas egen ö i norra Roslagen, för en lägervecka tillsammans. Segling, paddling, bad i olika former och spännande aktiviteter som fanns på ön gjorde det till en minnesvärd vecka.
Detta år slog kåren medlemsrekord och tangerade 100 medlemmar. På hösten firade kåren sitt 30-årsjubileum, med massor av prova på-aktiviteter, försäljning av fika och hamburgare, bildspel, lotterier och mycket annat. Vi hann också med en hösthajk vid Mahultssjön.
Detta år ombildades det som tidigare hette Svenska Scoutförbundet till den nya riksorganisationen Scouterna. Därför antog också vår scoutkår nya stadgar på sitt årsmöte.

2011
Kåren fick låna Ringenäs skjutfält av Försvarsmakten, och ordnade ett stort sommarläger för oss själva, vänkåren från Hortlax och en scoutkår från Frienisberg i Schweiz. Detta läger var också ett så kallat ”camp-in-camp”, en del av den stora World Scout Jamboree (WSJ) som hölls i Rinkaby, utanför Kristianstad samtidigt. Under tre dagar tog vi emot patruller från alla världens länder för att de skulle få uppleva ”vanligt” svensk lägerliv, och vi fick också besöka WSJ under en dag. Vi besökte även Tall Ships Races som anlöpte Halmstad just under lägerveckan.
Höstens kårhajk hölls i underbart brittsommarväder på Hjörnered, med bad, fiske och paddling.

2010
Hortlax scoutkår ordnade ett gemensamt sommarläger, ett fjälläger i Arjeplogsfjällen som vi blev bjudna till. Fjällvandring, fiske, lekar, och olika hantverk, varav en hel del med samisk inspiration, stod på programmet. Här lärde vi oss ”Bengt-sången” som numera är ett stående inslag på våra lägerbål.

2009
Sommaren 2009 deltog kåren i regionlägret Agema på Kragenäs i Bohuslän. Huvudtemat var ”Scouting för hela kroppen” och en populär historia från det lägret handlar om gyttjebrottning…
Höstens kårhajk hölls vid Bala utanför Simlångsdalen, med höststormarna vinande runt knuten, men väldigt mysigt inne i stugan.

Kåren startade 1982 på initiativ av Hem & Skola-föreningen och dess dåvarande ordförande Elinor Nilsson. Hem & Skola gick ut med en enkät i skolan och många önskade då en start av scoutverksamhet. Efter ett antal arbetsmöten startade verksamheten med en grupp på ca 25 barn från årskurs 2 och uppåt. Alla åldrar samlades i samma grupp.

Elinor ordnade lokal för scouterna genom att Styrdals gamla statarbostad uppläts och anpassades till verksamheten. (Kåren har fortfarande samma lokal.)
Den första högtidliga invigningen av scouter och ledare skedde i Gullbrandstorps församlingshem den 12/5 1984 då 9 ledare och 42 juniorer (numera upptäckare) och miniorer (numera spårare) invigdes.
Kårens första läger var när man deltog i Vret -84. Sedan dess har kåren idkat flitigt lägerliv, både i egen regi och andras, alltifrån egna kårhajker på Näs, Hjörnered eller Mahult, till större läger på olika platser – sjö, hav, skog och fjäll.

Några större läger med tusentals deltagare som kåren deltagit i tidigare genom åren är bland annat: Scout 86, ”Slätt” i Skåne, Natura 93, vid Karlsborg Scout 01, Jiingijamboree i Kristianstad 2007. Under storlägret Scout 86, ”Slätt” i Skåne knöts kontakter med de närmaste lägergrannarna, Hortlax scoutkår från Piteå. Denna kår blev Gullbrandstorps vänkår och kårerna har tillsammans genomfört många läger tillsammans genom åren. Aktiviteter under dessa träffar har varit bland annat fjällvandring, kanoting, cykelhajker, flottfärder och vandringar på Halland-Skåneleden.

Förutom traditionell scoutverksamhet med hajker, lägerliv och kanoting (kåren har egna kanoter och kajaker) hade kåren under några år ett par segeljollar som användes flitigt. Under en period i kåren anordnades även kurser i klippklättring. Ett annat populärt inslag under åren har varit besök från Harplinge brandkår som lärt ut brandvett. Varje år deltar kåren med liv och lust i Hallands scoutdistrikts patrulltävling ”Hallandsyxan”, och har tagit hem segern ett antal gånger.

Ordförande har varit: Ellinor Nilsson, Ulf Karlsson, Hans Liljedahl, Calle Lindegren, Anders Welin, Susanne Isaksson, Göran Strandqvist, Anders Hörström och Selma Sedelius, Jörgen Jansson, Cajsa Fransson (Nuvarande)